Preventivní program
K sociálně patologickým jevům (SPJ) řadíme širokou škálu výchovných problémů a poruch chování u dětí a mládeže - drogové závislosti, kouření, alkoholismus, kriminalita, virtuální drogy (počítače, televize, video), gambling, záškoláctví, šikanování, vandalismus a další formy agresivního chování, xenofobie, rasismus. Program vychází z Metodického pokynu MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže, č.j. 20 006/2007-51.
Cílem preventivního programu je poskytnout žákům, rodičům a pedagogům co nejvíce informací v oblasti prevence SPJ, vést žáky ke zdravému životnímu stylu, k vhodnému využívání volného času, k odmítání sebezničujícího chování, projevů agresivity.
Současný stav na škole
Vedení školy dbá, aby prostředí školy a jejího okolí bylo estetické, snaží se do této činnosti zapojit i žáky. K výzdobě školy se používají především práce žáků z výtvarné výchovy a pracovních činností.
Nejčastější problémy se žáky při vyučování
- neplnění školních povinností
- neodevzdávání zadaných úkolů
- zapomínání pomůcek
- nevhodné chování
- vulgární vyjadřování
Nejčastější problémy během přestávek
- drobné fyzické potyčky
- nerespektování pravidel
- vulgární vyjadřování
- Nejčastější problémy mimo školu
- vandalismus
- chování s prvky šikany
- kouření
Cíle preventivního programu
- výchova ke zdravému životnímu stylu a odpovědnosti za vlastní chování
- osvojování pozitivního sociálního chování, rozvoj osobnosti
- zapojení rodičů do života školy
- zřízení školní nástěnky
- soustředit materiály pro realizaci preventivního programu
- kontaktovat organizace, spolupráce (policie, lékaři atd.)
Žáci by měli:
- umět vyhledat pomoc
- získat základní informace o návykových látkách
- znát nebezpečí virtuálních drog
- umět vytvářet žebříčky hodnot
- snažit se správnému sebehodnocení
- učit se relaxovat
- umět řešit problémy, vyrovnat se s neúspěchem
Rodiče by měli:
- být seznámeni s preventivním programem
- být seznámeni se školním řádem
- být seznámeni s výchovným opatřením uděleném jejich dítěti při nedodržování školního řádu
- mít možnost využití volnočasových aktivit pro děti (viz zájmová činnost)
- využívat konzultační hodiny
Pedagogové by měli:
- sledovat individuální potřeby žáka
- včas odhalovat poruchy chování
- poskytovat rychlou a účinnou intervenci při výskytu problémů
- zajišťovat spolupráci s odborníky
- doporučovat vhodnou literaturu
- vzdělávat se v oblasti prevence
- vytvářet pozitivní, přátelské klima ve třídě
Postup školy při řešení sociálně patologických jevů podle jejich závažnosti
- na základě zjištěných informací individuální pohovor se žákem
- spolupráce s rodinou
- doporučení kontaktu s odborníkem
- uvědomění školského úřadu
- v případě nezájmu rodičů uvědomění sociálního odboru péče o dítě
- při prokazatelném ovlivnění drogou kontaktuje pedagog zdravotnické zařízení
- v případě dealerství oznámení věci policii
- Postup při řešení šikany
- rozhovor s těmi, kdo na šikanu upozornili
- rozhovor s oběťmi
- nalezení vhodných svědků
- rozhovor se svědky
- zajištění ochrany obětem
- informování rodičů
- Výchovná opatření
- napomenutí třídního učitele
- důtka třídního učitele
- doporučení do pedagogicko-psychologické poradny
- snížení známky z chování
Pedagogicko-psychologická poradna Pelhřimov
Pražská 127
393 01 Pelhřimov
Tel.: 565 32 36 21
E-mail: pedag-poradna@pel.cz
Internet: www.pedag-poradna.pel.cz