ZŠ a MŠ Obrataň
ZŠ a MŠ Obrataň

Preventivní program

K sociálně patologickým jevům (SPJ) řadíme širokou škálu výchovných problémů a poruch chování u dětí a mládeže - drogové závislosti, kouření, alkoholismus, kriminalita, virtuální drogy (počítače, televize, video), gambling, záškoláctví, šikanování, vandalismus a další formy agresivního chování, xenofobie, rasismus. Program vychází z Metodického pokynu MŠMT k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže, č.j. 20 006/2007-51.

Cílem preventivního programu je poskytnout žákům, rodičům a pedagogům co nejvíce informací v oblasti prevence SPJ, vést žáky ke zdravému životnímu stylu, k vhodnému využívání volného času, k odmítání sebezničujícího chování, projevů agresivity.

Současný stav na škole

Vedení školy dbá, aby prostředí školy a jejího okolí bylo estetické, snaží se do této činnosti zapojit i žáky. K výzdobě školy se používají především práce žáků z výtvarné výchovy a pracovních činností.

Nejčastější problémy se žáky při vyučování

  • neplnění školních povinností
  • neodevzdávání zadaných úkolů
  • zapomínání pomůcek
  • nevhodné chování
  • vulgární vyjadřování

Nejčastější problémy během přestávek

  • drobné fyzické potyčky
  • nerespektování pravidel
  • vulgární vyjadřování
  • Nejčastější problémy mimo školu
  • vandalismus
  • chování s prvky šikany
  • kouření

Cíle preventivního programu

  • výchova ke zdravému životnímu stylu a odpovědnosti za vlastní chování
  • osvojování pozitivního sociálního chování, rozvoj osobnosti
  • zapojení rodičů do života školy
  • zřízení školní nástěnky
  • soustředit materiály pro realizaci preventivního programu
  • kontaktovat organizace, spolupráce (policie, lékaři atd.)

Žáci by měli:

  • umět vyhledat pomoc
  • získat základní informace o návykových látkách
  • znát nebezpečí virtuálních drog
  • umět vytvářet žebříčky hodnot
  • snažit se správnému sebehodnocení
  • učit se relaxovat
  • umět řešit problémy, vyrovnat se s neúspěchem

Rodiče by měli:

  • být seznámeni s preventivním programem
  • být seznámeni se školním řádem
  • být seznámeni s výchovným opatřením uděleném jejich dítěti při nedodržování školního řádu
  • mít možnost využití volnočasových aktivit pro děti (viz zájmová činnost)
  • využívat konzultační hodiny

Pedagogové by měli:

  • sledovat individuální potřeby žáka
  • včas odhalovat poruchy chování
  • poskytovat rychlou a účinnou intervenci při výskytu problémů
  • zajišťovat spolupráci s odborníky
  • doporučovat vhodnou literaturu
  • vzdělávat se v oblasti prevence
  • vytvářet pozitivní, přátelské klima ve třídě

Postup školy při řešení sociálně patologických jevů podle jejich závažnosti

  • na základě zjištěných informací individuální pohovor se žákem
  • spolupráce s rodinou
  • doporučení kontaktu s odborníkem
  • uvědomění školského úřadu
  • v případě nezájmu rodičů uvědomění sociálního odboru péče o dítě
  • při prokazatelném ovlivnění drogou kontaktuje pedagog zdravotnické zařízení
  • v případě dealerství oznámení věci policii
  • Postup při řešení šikany
  • rozhovor s těmi, kdo na šikanu upozornili
  • rozhovor s oběťmi
  • nalezení vhodných svědků
  • rozhovor se svědky
  • zajištění ochrany obětem
  • informování rodičů
  • Výchovná opatření
  • napomenutí třídního učitele
  • důtka třídního učitele
  • doporučení do pedagogicko-psychologické poradny
  • snížení známky z chování
Pedagogicko-psychologická poradna Pelhřimov

Pražská 127
393 01 Pelhřimov
Tel.: 565 32 36 21
E-mail: pedag-poradna@pel.cz
Internet: www.pedag-poradna.pel.cz